“ ’Ezîze Teresa, Îsayê zarok: Terka min mekin,
terka min mekin!.
Hêzê bidin min, dixwazim hê hebim, hê û hêtir bijîm; naxwazim kor bibim, dixwazim birevim, birevim...wekî berê!.”
Hêzê bidin min, dixwazim hê hebim, hê û hêtir bijîm; naxwazim kor bibim, dixwazim birevim, birevim...wekî berê!.”
Edith Giovanna Gassion; ango jiyaneke bi
bûhran, hinekî Fransaya kaotîk, hinekî romans, û dengekî dinyayî li kolanên
Bellevîlleyê, li Parîsê. Keçeke sinoq î ji rehm û dilhebîniya dê û bav yekcar
bêpar. Li xewleyên jiyanê bêperwaz û parastin. Mezinbûneke bixweber î bêhemd, û
derbideriyeke li navê -ku di her jena dil de, wateya tenahiyê ne kêmî ya mirinê
ye li ba-la wê.
Bejna qutikî, kurtepista huznê, yan jî beytika
peyarêyan, Beytika Biçûk! Deng û bîreweriyeke bêguman têrkarîger û xwedî asoyên
nûansîf; hem ji muzîka fransewiyan û hem jî ji muzîka ewropayê bi giştî. Stranbêja
herî navdar a stranên evînî! Di her strana ku strayî de eklên ciyawaz, wateyên
dîtir û helbet romantîzmeke Pîafane!
Li hêlekê jiyaneke ku hê di cenînê de lebikî;
ku hîç jî ne nola romansên wê romantîk, lê û belê têra xwe huzunbar û nevrotîk.
Koranî, evînên merezî, husranên bêemsal, çend zewac û êşa kezebê bi ser de hatin. Helbet çi wekî jinekê, çi jî wekî hunermendekê bi serboriya xwe ve giha; têr êşiya, têr helak bû, lê jê havilî jî!
Koranî, evînên merezî, husranên bêemsal, çend zewac û êşa kezebê bi ser de hatin. Helbet çi wekî jinekê, çi jî wekî hunermendekê bi serboriya xwe ve giha; têr êşiya, têr helak bû, lê jê havilî jî!
Li hêla dîtir, jineke jinane ku bi qasî jiyanê
girîft û xaçepirsane; azad, dirrinde, alozîhez, livbaz û zexm; zexm û ‘asî bi
qasî kuçeyan!
Bohem bi qasî Baudelaire; bêpaxav bi qasî Nerval, û tibabekî ‘asîtir ji Rimbaud! Û danheva pirr tiştên dîtir, ku nayên gotinê, galegalê.
Bohem bi qasî Baudelaire; bêpaxav bi qasî Nerval, û tibabekî ‘asîtir ji Rimbaud! Û danheva pirr tiştên dîtir, ku nayên gotinê, galegalê.
Di 1915’an de li Bellevîleya Parîsê hat dinê.
Hê 2 salî bû, diya wê ya li kuçeyan stranbêj, ku digot “ez ê bibim stranbêjeke pirr
bi nav û deng”, terka wê kir û da dû baboka xwe! Bavê wê kontorsiyonîst bû
(şovmenê aîrobîkê-mêrikê vezelokî), ku ew jî ne kêmî dê bû! Di 4 saliya wê de,
menenjîtê lêxist û her du çavên wê hitim kor kir. 2 sal bi şûnde, ji qewlê wê
ve “mûcîzeyeke nebînayî” qewimî û çav lê vebûn! Strana ewil di 12 saliya xwe de
stra. Li kabareyan demeke dirêj kar kir, çi stranbêjî, çi paqijî, çi firaxşoyî...
18 salî bû zewicî, û keça wê Marcelle çêbû. Marcelle hê 2 salî bû, menenjîta ku
li çavên Pîafê hat rehmê, îcar li kezeba Piafê (Marcelleyê) hat xezebê û
Marcelle kir ax!.. Di 20 saliya xwe de, di rojeke ku dîsa li kuçeyê distra de,
Louis Leplêe ew keşif kir û nav lê danî Edith Piaf; û ew ro ev ro ye, Edith Piaf
her daxilî jiyana me ye!
***
Êş û evînê û kolanên Parîsê ew kir Edith Piaf!
***
Êş û evînê û kolanên Parîsê ew kir Edith Piaf!
Li dûr an li nêz, dera ku dilê wê lê jeniya: Parîs;
Birîna wê ya bêcirr î hîç nekewiyayî: Mirina Marcelleyê;
Bîranîna wê ya herî jinane: Ramûsana ‘Ewil;
Rengê wê yê herî favorî: Şîn;
Dengê pîanoyê: Dengên Xwezayî;
Tişta ku ew kiriye Ew: Êş û Eşq û Dengê Wê... -Û perdeya dikê ku li hêwanê dinavbere;
Wateya şevê û nefesê: Hezkirin Hezkirin Hezkirin;
Temiya wê ya li jinekê, li keçekê, li zarokekê: Hez Bike!
***
Ez Edith Piaf! Ew jina şêt, dilodîn! Hatim û diçim. Li dû min 48 mûm.
Birîna wê ya bêcirr î hîç nekewiyayî: Mirina Marcelleyê;
Bîranîna wê ya herî jinane: Ramûsana ‘Ewil;
Rengê wê yê herî favorî: Şîn;
Dengê pîanoyê: Dengên Xwezayî;
Tişta ku ew kiriye Ew: Êş û Eşq û Dengê Wê... -Û perdeya dikê ku li hêwanê dinavbere;
Wateya şevê û nefesê: Hezkirin Hezkirin Hezkirin;
Temiya wê ya li jinekê, li keçekê, li zarokekê: Hez Bike!
***
Ez Edith Piaf! Ew jina şêt, dilodîn! Hatim û diçim. Li dû min 48 mûm.
Bi
xatirê we perdeyên erxewanî, Parîs û heyv, kolanên tenha û lewlewa
Pîafperestan. Bi xatirê te eşq, hezkirin, dengê min, pîano, berê êvaran, Ezîze
Teresa, Îsayê zarok, zengilê dêran û Olympia û Olympia û Olympia..
Edith Piafa nexweş lê çik î can
ku hê payiza paşîn a temen jî lê nedabû ber dêrî, 48 salên mişt (1915-1963) bi
xweşî û nexweşiyan, bi berhem û skandalan li dû xwe hêla û xatir ji vê
dinyalika gewrik xwest. 40 hezar hezkirên wê beşdarî li merasîma cenazeyê wê
kirin.
Îro navê kolana herî mezin a Bellevîlleyê, “Kolana Edith Piaf” e. Ji her kafe û bar û kargehên wê, dengê Piafê hildibe.
Balkêşiya Bellevîlleyê jî ne kêmî ya Piafê ye. Li Bellevîlleyê bi pirranî ji welatên parzemîna Afrîkayê û welatên rohilat, zêde zêde penaber dijîn. Û tê gotin ku li Bellevîlleyê, ji ziman û diyalektên netewe, etnîsîte û kom û qebîleyên cur be cur, bi nêzî 140 zimanî têt axaftin!
Têbinî:1, spasiyeke jidil ji vir û Parîsê, ji bo Elîfê, “Xweha Edîth Pîafê!” ku hin agahiyên hêja derbarê Edît Pîafê de dane min.
Îro navê kolana herî mezin a Bellevîlleyê, “Kolana Edith Piaf” e. Ji her kafe û bar û kargehên wê, dengê Piafê hildibe.
Balkêşiya Bellevîlleyê jî ne kêmî ya Piafê ye. Li Bellevîlleyê bi pirranî ji welatên parzemîna Afrîkayê û welatên rohilat, zêde zêde penaber dijîn. Û tê gotin ku li Bellevîlleyê, ji ziman û diyalektên netewe, etnîsîte û kom û qebîleyên cur be cur, bi nêzî 140 zimanî têt axaftin!
Têbinî:1, spasiyeke jidil ji vir û Parîsê, ji bo Elîfê, “Xweha Edîth Pîafê!” ku hin agahiyên hêja derbarê Edît Pîafê de dane min.
2, ev nivîs di Diyarname.com'ê û hem di pirtûka Dehsaliya Diyarnameyê de weşiyaye.
Aucun commentaire:
Enregistrer un commentaire